پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه محمدآباد جرقویه

خطبه های نماز جمعه

16 شهریور

 

خطبه اول :

خطیب جمعه ضمن دعوت همه خواهران وبراردان ایمانی به تقوای الهی به آیه 30 سوره نمل اشاره نمودند و گفتند: وقتی از اهل تقوی سوالا می شود چه چیز از جانب پروردگار بر شما نازل شده؟در جواب می گویند: جز خیر چیز دیگری نیست.

حضرت علی (ع) در قسمتی از خطبه 157 نهج البلاغه می فرمایند: بدانید ای بندگان خدا تقوا یک خانه محکم، دژ محکم و قلعه شکست ناپذیر است.( صفت عزیز 92 بار در قران برای خداوند بکار برده شده است. عزیز : شکست ناپذیر )وقتی انسان وارد قلعه محکم تقوا شد شیطان نمی تواند در آن نفوذ کند.نفس اماره نمی تواند سلطه ای بر انسان وارد کند. در مقابل خانه گناه ؛ خانه ذلیل است.اگر کسی وار خانه فسق و فجور شود؛ این خانه نمی تواند اهل خود را حفظ کند، به مذمت کشده می شود.

زیر چتر ولایت الله ملبس به لباس تقوا شویم .

بحث اعتقادی: اعتقادات ریشه همه اعمال است.عقد به معنی پیوند است که بر دو قسم است: 1- مادی مثل پیوند دو درخت 2- مجازی و معنوی مثل ازدواج. وقتی صحبت از اعتقادات می شود همه اعتقادات را در برمیگیرد. اعمال صالح منشاء اعتقادات صالح و سالم دارد. عقیده درست یعنی اینکه عقیده را به فکر و ذهن گره زدن. افرادی که اعمال ناصالحی انجام می دهند عقاید نادرستی دارند. اعمال انسان ریشه در عقاید او دارد؛ دشمن این موضوع را متوجه شد هاست و سعی دارد عقیده جوانان ما را سست و ضعیف کند. لذا در کوچه و خیابان فساد اخلاقی، و افت اخلاق را مشاهده می کنیم.در عالم برزخ ائلین سوالی که از انسان پرسیده می شود مربوط به عقاید اوست . من ربک، من دینک، من نبیک و من امامک . امام باقر (ع) فرمودند: لا ینفع مع الشک و الجهود عمل. اگر تمام اعمال را انجام بدهیم اما نسبت به اعتقادات ( خدا – معاد – پیغمبر ) شک کنید؛ هیچکدام به ما نفعی نمی رساند.

آیات مربوط به این مسئله:

آیه 84 سوره إسراء: هر عملی که از انسان سر می زند درست یا غلطغ ریشه در اعتقدات او دارد.

آیه 10 سوره فاطر: هر کس دنبال عزت است تمام عزت نزد خداست. اگر میخواهید به خدا که دارای جمیع عزت است برسیم؛ اولین راه کلمه الطیب یعنی اعتقادات صحیح و عمل صالح است.

آیه 29 سوره رعد: عاقبت بخیری شامل حال کسانی می شود که ایمان دارند و عمل صالح انجام میدهند.

روایتی از حضرت علی (ع) شیخ صدوق در معالی الاخبار آورده است: در بحبوحه جنگ جمل یک نفر از امیرالمومنین سوال کردند: آیا واقعا خدا یکی است؟ همه ناراحت شدند، اما امام فرمودند: این سوالی که این شخص پرسیدند همان چیزی است که ما از اهل جمل می خواهیم. اگر قوم جمل خداشناس بودند مقابل امام زمانشان نبودند. ( آنهایی که برای سوالات اعتقادیشان جواب ندارند و شبهات آنها حل نشده است نقطه مقابل امام زمانشان خواهند بود ). حضرت علی (ع) در جواب آن اعرابی فرمودند: سوال شما دارای 4 جواب است که 2 مورد آن اشتباه است. اگر گفتید خدا یکی است و این یکی را از باب اعداد حساب کنید؛ یعنی برای خدا دو، سه و چهار بودن را هم قائل هستید و شما مشرکید. در قرآن کریم هم داریم کسانی که قائل به تثلیث هستند کافرند.پس خدا یکی است اما نه از باب اعداد. اگر گفتید خدا یکی است اما مثل مردم؛ شما باز هم کافرید زیرا پروردگار متعال هیچ نظیری ندارد. واما جواب صحیح: خدا یکی است که هیچ شبیه و نظیری ندارد و خدا أحدی المعنی است یعنی خدا یگانه ذاتی است که متقسم نمی شود؛ قابل تجزیه و تفکیک نیست .

از مباحث اعتقادی که مورد نیاز ما هست این است که بدانیم که به کجا میرویم. سفر ما یک سفر طولانی است که امیرالمومنین برای آن گریه می کند. برزخ چیست و قیامت کدام است. با توجه به آیات 1 و 2 سوره حج در قیامت صحبت از ناس است نه مسلمان یا مومن. زلزله قیامت شیء عظیم است بقدری که هر مادر شیردهی که کانون عاطفه و محبت است بچه خود را رها کرده و فراموش می کند . به خداپناه می بریم از سختیهای روز قیامت .

خطبه دوم:

خطیب جمعه پس از دعوت خود و دیگران به حفظ تقوا به آیه 32 سوره انعام اشاره کردند و بیان نمودند: خداوند در این آیه فرمودندک حیات دنیوی؛ زندگی مادی و جز لهو و لعب نیستاما خانه آخرت هم وجود دارد که این خانه مختص اهل تقواست.

در خطبه 157 نهج البلاغه داریم : انسان بوسیله تقوا گناهان را پشت سر میگذارد و در یک حفاظی قرار می گیرد که گناه به او نرسد.انسان متقی اهل گناه نیست و اعضاء و جوارح خود را نیز محافظت می نماید. اسنان با یقین به اهداف عالیه می رسد.

مناسبتهای در پیش رو:

17/6/97 : یاد و خاطره شهدای 17 شهریور سال 57 که توسط رژیم ملعون ستمشاهی به شهادت رسیدند؛ را گرامی میدارم. حیات ما وابسته به حیات دائمی شهداست. طبق آیه 122 سوره انعام شهدادارای حیات واقعی و معنوی هستند. کسانی که با خدا ارتباط ندارند اینها دارای حیا حیوانی هستند و مرده اند. اگر می خواهیم حیات واقعی داشته باشیم باید با شهدا اتصال دائمی داشته باشیم زیرا شهدا اتصال واقعی با خدا دارند. گرامی میداریم یاد همه عزیزانی که مدیون قطره قطره خونشان هستیم. همان کسانی که رحمت خاص خداوند به آنها داده شده است.

سه شنبه( 20 شهریور ) : شهادت دومین شهید محراب آیت الله مدنی در سال 1360 توسط منافقین کوردل .آمدن به کربلا باید در جلسات عزاداری بیان شود. جلسات فقط به گریه و اشک و سینه زنی ختم نشود چرا که دشمن همین را میخواهد. دشمن با معرفت در کنار عزاداری مشکل دارد. شعورر در کنار شور. در آیه 125 سوره نمل خداوند به پیامبر می فرماید: اول شعور (حکمت ) را بوجود بیاور سپس شور. اگر شعور و شور با هم باشد نتیجه اش می شود کسانی مثل شهید حججی. تمام مشکلات جامعه بعلت جهالت است امام حسین (ع) را شمشیر جهالت به شهادت رساند نه شمشیر شمر. جهالت را باید ریشه کن کرد. اگر امروز یک دسته از افراد بی تدبیر و بی کفایت و بی لیاقت در رأس امور قرار گرفته اند و این همه مشکلات برای مردم ایجاد کرده اند بعلت جهل است. ما باید معرفت داشته باشیم و بدانیم که به چه کسی رأی بدهیم و چه کسانی را وارد سیاست بکنیم که عین دیانت ماست. مجلس امام حسین (ع) مجلس معرفت است نگوییم هیئت ما سیاسی نیست . سیاست عین دیانت ماست. حضرت آقا در سال 92 فرمودند: ما هیئت سکولار ندارم. دشمن دنبال هیئت سکولار است که بگوید ما فقط عزاداری می کنیم و به شرایط زمان کاری نداریم. یزید زمان را بشناسیم، امام حسین امروز را بشناسیم.

در یکی از منازل حضرت به فرزدق شاعر رسیدند، حضرت به او چند جمله فرمودند: ای فرزدق اگر من در مقابل این قوم ایستاده ام برای این است که اینها اطاعت شیطان را می کنند (ولو اینه نماز می خوانند، حافظ قرآن هستند). {عروسی حرام و مجلس موسیقی حرام اطاعت شیطان است و لذا امرور امام زمان در مقابل افرادی قرار می گیرد که شیطان را اطاعت می کنند .}این قوم طاعت خدای رحمان را ترک کرده اند، فساد را روی زمین ظاهر کرده اند ( در اقتصاد، فرهنگ فساد کرده اند )، حدود الهی را معطل گذاشته اند، توجه به مساکین ندارند، در مقابل مفسدین نمی ایستند، شرب خمر دارند. من أولی هستم برای یاری دین. دین مظلوم واقع شده است. من یاریگر دین هستم.من برای دادن عزت به شریعت آمده ام، جهاد و تلاش می کنم تا کلمه خدا بالا قرار بگیرد. این هدف قیام سیدالشهداء است.

نشست اخیر مقام معظم رهبری :

هم جنگ اقتصادی است و هم جنگ تبلیغاتی. دشمن در کنار جنگ اقتصادی یک جنگ تبلیغاتی وسیع دارد. همان کاری که بنی امیه می کرد.این دو جنگ در یک جبهه واحد بر علیه نظام و مردم. دشمن می خواهد مردم را ناامید کند. در آیه 88 سوره یوسف داریم قوم کافر نومید می شود . مسلمانان و مومنین هرگز از فضل و رحمت خداوند ناامید نمی شوند. حضرت آقا فرمودند : در این برهه اتحاد تنها راهکار می باشد. بیش از هر زمان نیازمند اتحاد مردم با هم ، مردم با مسئولین، و مسئولین با همدیگر هستیم. نقد سازندهو خیرخواهانه نیز از راهکار مواجهه می باشد. إن شادالله دشمن را خوار می کنیم.

 

 

 

شعار سال 97

97

اوقات شرعی



آمار بازدید سایت

2012780
بازدید امروز
بازدید دیروز
بازدید این ماه
بازدید ماه قبل
869
1937
16160
57870