پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه محمدآباد جرقویه


خطبه اول
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه اول به یکی دیگر از موانع ایمان که شیطان است پرداختند و بیان داشتند:

در بسياري از آيات قرآن كريم، پيروي از شيطان «نماد» ضد اخلاق معرفي شده است؛ تا آنجا كه بر پاية برخي آيات انسان دو راه در پيش دارد: يكي راه خدا، و ديگري راه شيطان. شيطان‌پرستي نقطة مقابل خداپرستي است: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لاَّ تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيم اي فرزندان آدم، آيا با شما پيمان نبستيم شيطان را كه براي شما دشمني آشكار است عبادت نكنيد و اينكه مرا عبادت كنيد كه اين راه مستقيم است؟
هاشمی در ادامه بیان داشتند: كارهايي كه شيطان مي‌كند، در قرآن تحت چند عنوان، دسته‌بندي شده كه توجه به آنها ضروري است. به اختصار مي‌توان گفت عمدة كار شيطان، وسوسه كردن انسان است:
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لاَّ يَبْلَى؛ پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اي آدم، آيا تو را هدايت كنم به درخت جاودانگي و ملکي که زائل نشود.
هاشمی افزود: در اين باره اين پرسش طرح مي‌شود كه وسوسه در دل انسان و به تعبير قرآن در سينة انسان چگونه انجام مي‌شود؟ شيطان از چه راه‌هايي و به مدد چه عواملي آن را در ذهن انسان ايجاد مي‌كند؟ در قرآن در اين زمينه بر چند عامل تكيه شده است:
الف. تزيين اعمال زشت. شيطان كارهاي زشت انسان را در نظر وي مي‌آرايد. در اين باره آيات فراواني هست؛ مانند: تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ به خدا سوگند كه پيامبراني به سوي امت‌هاي پيش از تو فرستاديم، سپس شيطان كردار [بد] ايشان را در نظرشان آراست. پس او امروز دوستدارشان است و درگير عذابي دردناك‌اند.
ب) دادن وعده‌هاي دروغ به انسان كه اگر اين كار را بكني چنين و چنان مي‌شود. در برخي آيات از چنين وعده‌اي سخن رفته است؛ مثل: يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلاَّ غُرُوراً؛ شيطان وعده‌شان مي‌دهد و به آرزو كردن وادارشان مي‌كند و جز فريب، شيطان وعده‌شان ندهد.
ج) ترساندن انسان. از ديگر كارهاي شيطان اين است كه انسان را از آيندة خويش بيمناك مي‌سازد و از اين رهگذر او را از كارهاي خير بازمي‌دارد: الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ؛ شيطان به شما تهيدستي را وعده مي‌دهد. و بدين وسيله شما را از كار مفيد اجتماعي ـ اخلاقيِ انفاق بازمي‌دارد.
خطبه دوم
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم با اشاره به سالگرد قیام 15 خرداد و سالگرد ارتحال حضرت امام به بیان برخی از ویژگیهای حضرت امام پرداختند و بیان داشتند که عبارتند؛
باور عمیق به مردم. اعتماد و علاقه امام به مردم از یک اعتقاد مبنایی و علمی سرچشمه می گرفت. پاک بودن سرشت انسان ها، در شمار مهم ترین اندیشه های فلسفی و عرفانی امام خمینی بود. ایشان بر این اعتقاد بودند که اگر ندای حق و حقیقت به گوش جان مردم برسد و طاغوت ها و شیاطین نتوانند مانع تراشی کنند، مردم با توجه به فطرت پاک و زلالی که دارند، راه حق و صواب را برمی گزینند. به همین دلیل، برخلاف برخی که معتقد بودند مردم قابل اعتماد نیستند و روز «زنده باد» می گویند و شب «مرده باد»، امام عمیقاً به مردم و حق خواهی آنها اعتماد داشت.
همدلی و همراهی با مردم.
ورود مقتدرانه و جدی امام خمینی به دنیای سیاست در ابتدای دهه چهل، آن هم در فضای خاموش و بی تحرک آن عصر، به سرعت نام «آیت الله خمینی» را بر سرِ زبان ها انداخت و در مدتی بسیار کوتاه، شجاعت و جسارت او در دفاع از دین و کیان ملت، بسیاری را شیفته و عاشق مرام و منش او کرد. یکی از مهم ترین دلایل این شیفتگی و ارادت، افزون بر تقوای الهی و خلوص نیت امام، همراهی و همدلی ایشان با مردم بود.
ثبات قدم
بسیاری، سیاست را بازی مواضع در یک فرایند چندجانبه چانه زنی قلمداد کرده اند. بر پایه چنین نگرشی، در دنیای سیاست، نمی توان سیاستمدار بود و در عین حال، تغییرناپذیری و ثابت قدمی را پیشه کرد. برخی با همین نگاه، ثبات قدم، سازش ناپذیری و عزم راسخ حضرت امام را به حساب ناآشنایی ایشان با سیاست می گذاشتند . درحالی که علاوه بر اعتقادات دینی و روح عرفانی امام که او را از چنین بازی هایی منع می کرد، یکی از دلایل شیفتگی و عشق مردم به ایشان نیز به همین ثبات قدم و سازش ناپذیری ایشان بازمی گشت. ثبات رأی و سازش ناپذیری امام در «توکل»، «دشمن شناسی»، «درایت و دوراندیشی سیاسی» و از همه مهم تر در استراتژی «عمل به تکلیف» ایشان ریشه داشت، نه در عدم درک ساز و کارهای دنیای سیاست.
اعتقاد به وحدت اما با حفظ اصول
یکی از فرازهای مهم سخنان و اعلامیه های حضرت امام، به ویژه در دو ساله منتهی به پیروزی انقلاب، توصیه به وحدت صفوف بود. این توصیه، پس از پیروزی انقلاب نیز یکی از محوری ترین توصیه های ایشان برای حفظ دستاوردها و رسیدن به اهداف موردنظر بود. حضرت امام با وجود اهمیت فراوانی که برای وحدت کلمه قائل بود و آن را تضمین کننده پیروزی ها می دانست، هیچ گاه حاضر نبود از اصول و آرمان های بلند اسلامی خود و ملت مسلمان ایران عدول کند و بر سر ارزش های دینی و اهداف الهی نهضت، با شخص یا گروهی به معامله بنشیند؛ به همین دلیل همواره به مردم توصیه می کرد که صفوف خود را از جریان های وابسته به شرق و غرب و نیز مکاتب انحرافی جدا کنند.
پایبندی به اصول اخلاقی و دینی
آنچه در بازی های سیاسی به عنوان عنصر مزاحم شناخته می شود و هیچ خریداری در میان سیاستمداران حرفه ای ندارد، پایبندی به تعهدات اخلاقی و اصول محدودکننده دینی است و کسی که بخواهد با دین و اخلاق پا به عرصه سیاست بگذارد، معمولًا فاقد شمِّ سیاسی و ناآشنا با قواعد آن شناخته می شود و محکوم به شکست است.
امام، ثابت کرد که می توان در دنیای حیله و نیرنگ، سیاستمدار بود و در عین حال، جامعه ای بر بنیان اصول الهی و اخلاقی بنا نهاد. توصیه او به دیگران نیز حفظ اقتدار، با تأکید بر ارزش های اخلاقی و اسلامی است: شما با رفتار اسلامی و با حفظ نهضت و با پیشبرد نهضت و توجه به اینکه خدای تبارک و تعالی ما را تأیید می کند، با رفتار و اخلاق اسلامی، این قدرتی که شما را به پیروزی رسانده است، حفظ کنید.

شعار سال 97

97

اوقات شرعی



آمار بازدید سایت

1781642
بازدید امروز
بازدید دیروز
بازدید این ماه
بازدید ماه قبل
1259
2357
53326
143800