پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه محمدآباد جرقویه

خطبه اول
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول در ادامه بحث انسان سازی در قرآن در خطبه های قبل بیان داشتند:

اختلاف اساسی نظام‌های اخلاقی به لحاظ مفاهیم کلی نیست؛ بلکه بیشتر یه مصادیق آن مفاهیم کلی مربوط می شود؛ یعنی هر انسانی فطرتا طالب سعادت است و هرگز این خواست را نمی تواند از خویش سلب کند و می‌توان گفت: این حقیقت را همه نظام‌های اخلاقی پذیرفته‌اند و در آن اتفاق نظر دارند و اختلاف میان نظام های گوناگون اخلاقی در تشخیص مصداق سعادت است.
هاشمی در ادامه بیان داشت: این اختلاف در مصادیق ناشی از سه تفاوت اساسی بین مکتب اسلام و سایر مکاتب است، اولین اخلاف در جهان بینی است. از دیدگاه اسلام انسان موجودی است که عمری نا محدود و بی نهایت دارد و از سوی دیگر، وابسته به خداوند است، هیچ گونه استقلالی از خود ندارد. متناسب با چنین بینشی، اسلام برای انسان سعادتی جاودانه و بالاتر از سطح زندگی مادی طرح می‌کند. در مقابل در جهان بینی مادی انسان موجودی مستقل با عمر محدود است و زندگی منحصر به همین زندگی دنیا معرفی می شود. به تناسب این نوع بینش نظام های مادی برای انسان صرفا در جست و جوی سعادت و لذت دنیوی هستند؛ چرا که ورای آن، سعادت و لذت دیگری نمی‌شناسد.
اختلاف دوم در راه رسیدن به سعادت است. مکتب اسلام به بدیهیات اخلاقی توجه می کند؛ ولی در عین حال به آنها اکتفا نمی کند. از دیدگاه اسلام، باید مصادیق دقیق افعال اخلاقی، خوبی و بدی و حدود و شرایط آنها را وحی تعیین کند و این از ویژگیهای نظام اخلاقی اسلام است که در این زمینه بر وحی تکیه می‌کند.
اختلاف سوم از نوع نگاهی است که اسلام به انسان دارد. نظام اسلام خداوند را مبدأ و آفریننده موجودات و انسان را موجودی وابسته و نیازمند به او معرفی می‌کند. انسان در این بینش نیازمند محض است. طبیعی است این نظام برای آنکه سیرش مبتنی بر حقایق و هماهنگ با واقعیت ها و برکناری از اوهام و تخیلات باشد، ناگزیر است رابطه عبودیت و ربوبیت را مورد توجه قرار دهد و بر اساس این اصل برنامه ریزی کند.
خطبه دوم
حجت الاسلام و المسلمن هاشمی در خطبه دوم با اشاره به اعیاد ماه شعبان، میلاد امام حسین (ع) و امام سجاد و اباالفضل (ع) و در پیش بودن میلاد امام زمان (ع) بیان داشتند: پرچم سرخ حسینی که شیعه پشت سر دارد و پرچم سبز مهدوی که در پیش رو دارد، دو عامل اصلی پویایی و رشد شیعه است. باید با درس گرفتن از قیام حسینی که ایستادگی در برابر ظلم و کفر و استبداد است و نترسیدن، در راه دین و عزت اسلام در برابر کفار ایستاد و از هیچ قدرتی هراس به دل نداشت و در جهت زمینه سازی قیام حضرت مهدی (ع) تلاش کرد. باید مبدأ را عاشورا و حماسه حسینی قرار داد و مقصد را قیام مهدوی. دشمنان ما نیز به این نقاط قوت پی برده اند و در صدد این هستند این دو پرچم را از شیعه بگیرند.
اگر ما ثابت قدم و امیدوار به رحمت و لطف الهی در این مسیر بمانیم امداد الهی قطعی خواهد بود و ما شاهد شکست دشمنان اسلام و پیروزی جهان اسلام خواهیم بود.

.

 

شعار سال 97

97

اوقات شرعی



آمار بازدید سایت

1694598
بازدید امروز
بازدید دیروز
بازدید این ماه
بازدید ماه قبل
343
3246
110082
126612