پایگاه اطلاع رسانی نماز جمعه محمدآباد جرقویه

خطبه اول
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول بیان داشتند: قرآن کتاب انسان سازی است و لازم است انسان مسلمان با رجوع به قرآن و تدبر در آیات آن و بهره گیری از آیات الهی، در راه رسیدن به رشد و تعالی معنوی تلاش کند. به توفیق الهی در خطبه‌های متعدد، مباحث انسان سازی از منظر قرآن را مطرح خواهیم کرد که هم برای گوینده و هم برای شنونده مفید خواهد بود.
هاشمی در ادامه بیان داشتند: در مسائل اخلاقی و انسان ساز، اولین نکته‌ای را که باید به آن توجه داشت، این است که انسان موجود مختار است. خود سازی و تهذیب اخلاق هنگامی برای انسان میسر است که به اختیار و توانای خود در به دست آوردن کمالات و ارزش ها معنقد باشد؛ زیرا اگر انسان در کارهایش مجبور باشد و اختیاری در ساختن سرنوشت خود نداشته باشد، دیگر امر و نهی وی و طرح کردن باید و نباید برای او بی‌معنا خواهد بود.
قرآن بدون آن که فاعلیت الهی را انکار کند، مسئولیت کار انسان را به عهده خود او می‌گذارد.
نکته دومی که باید به آن توجه داشت: این است که انسان دارای مطلوب نهایی است. وقتی پذیرفتیم انسان فاعل مختار است، اصل دوم یعنی هدفدار بودن انسان را نیز از آن نتیجه‌گیری می کنیم؛ چراکه انسان مختار هدفی را در نظر می‌گیرد و فعالیت های اختیاری خود را برای رسیدن به آن انجام می دهد.
هاشمی افزود: همه نظام‌های اخلاقی در این عقیده مشترک‌اند که باید مطلوب نهایی داشته باشند، ولی در تعیین مصداق آن با هم اخلاف دارند. تا آن حد که به کل نظام های اخلاقی مربوط است و قرآن هم به طور کلی از آن سخن می گوید، می‌توان گفت: این مطلوب نهایی همان چیزی است که به طور فطری برای انسان مطلوب است و از آن به سعادت، فلاح، فوز و امثال آن تعبیر می کنیم و چون مطلوبیت آن ذاتی است، چون و چرا بردار نیست و نمی‌توان آن را به چیز دیگری تعلیل و در پرتو مطلوبیت هدف گیری توجیه نمود.
سعادت لذت پایدار است و اگر ممکن بود کسی در زندگی همیشه لذت ببرد، او کاملا سعادتمند بود؛ ولی از آنجایی که زندگی خالی از درد و رنج وجود ندارد می‌توان گفت: سعادتمند در این جهان کسی است که لذت های وی از نظر کیفیت و کمیت بر درد و رنج‌هایش برتری و فزونی دارد و در آن دو ویژگی لحاظ می شود؛ یکی برتری کیفی و دوم دوام کمی.
هاشمی ادامه داد: در بینش الهی، زندگی انسان دو مرحله دارد: مرحله دنیا و مرحله آخرت. زندگی دنیایی انسان نسبت به زندگی آخرتی، همانند چشم به هم زدن است و چیزی به حساب نمی‌آید. بنابراین اگر دنیای انسان پر درد و رنج باشد، باز هم در مقایسه با لذت های پایدار ابدی و بهتر و شدید تر وی در جهان دیگر چیزی به حساب نمی‌آید و هرگاه بتواند درازای دردهای دنیایی آسایش ابدی آخرت را به کف آورد، سعادتمند خواهد بود و برعکس، اگر زندگی دنیایی‌اش غرق در لذت باشد، ولی به قیمت بدبختی و عذاب آن جهانی او تمام شود، به هیچ وجه نمی توان وی را سعادتمند نامید.
نکته سومی که باید به آن توجه داشت این است که تلاش های انسان در رسیدن به اهداف و خواسته هایش نقش دارد و نتیجه آنها عاید خودش می‌گردد تا با دلگرمی به تلاش و فعالیت بپردازد؛ چراکه اگر انسان مطلوب نهایی داشته باشد، ولی بپندارد که کارها و تلاش‌هایش بی اثرند یا نفع آنها نصیب دیگران می شود و به هرحال در نزدیک شدن وی به آن مطلوب و هدف نهایی مفید نیستند؛ در این صورت انگیزه کار و کوشش در وی ضعیف خواهد شد و برای رسیدن به آنها خود را به زحمت نمی‌اندازد.

خطبه دوم
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت مردم به رعایت تقوای الهی، از حضور مردم و مخصوصا دانش آموزان مدرسه ترکان و مدیریت مدرسه در نماز جمعه تشکر کردند،
هاشمی در ادامه با توجه به تلاشهایی که مسئولین در جهت فعال کردن امر ورزش در این چند روزه انجام داده‌اند بیان داشتند؛ آنچه که ورزش بخش جرقویه از آن رنج می برد، سوء مدیریت یا نبود مدیریت است. همه کسانی که در این راستا تلاش می کنند باید متوجه باشند برای بازسازی امر تربیت بدنی و فعال کردن ورزش و توسعه آن مهمترین و اصلی ترین کار، اصلاح و ترمیم مدیریت است. با تخصیص بودجه وفراهم کردن امکانات ورزشی به تنهایی مسأله قابل حل نیست و چون مدیریت کار آمدی وجود ندارد، امکانات ورزشی هم از بین خواهد رفت. به مسئولین بخش و شهرستان و استان عرض می‌کنم: اگر مایل هستند تربیت بدنی جرقویه فعال شود در مرحله اول باید مدیریت آن اصلاح شود. البته باید گله کرد از مسئولین ورزش شهرستان و استان که اهتمام کافی نسبت به ورزش جرقویه نداشته‌اند.
هاشمی در ادامه به عید مبعث اشاره کردند و بیان داشتند نبوت و بعثت انبیای الهی از نعمت های بزرگ الهی است که خداوند بر بشر منت نهاد و آن را در اختیار او قرارداد.
امیرالمومنین در خطبه اول نهج البلاغه به فلسفه بعثت اشاره می کند و می‌فرماید: خداوند متعال انبیاء را فرستاد تا فطرت خداشناس و خدا پرست انسان را مورد بازخواست قرار دهد و گرد غفلتی که بر آن نشسته را کنار بزنند و انسان را متوجه خدا و پرستش او کنند. مقصد دیگری که انبیاء دنبال می کردند، یادآوری نعمتهای الهی که مورد غفلت و فراموشی بشر قرار گرفته. حضرت در ادامه می فرماید: خداوند متعال با ارسال انبیاء حجت را بر بشر تمام کرد و دیگر کسی در برابر خداوند متعال در روز قیامت مستمسکی برای عدم هدایت ندارد. یکی دیگر از اهداف انبیاء بارورکردن عقول دفن شده بشریت است. عقل اگر در سرزمین وجود انسان حاکم شود او را به فلاح و رستگاری می رساند، ولی در بسیاری از اوقات بشر عقل را به عنوان ابزاری در راه رسیدن به هواهای نفسانی و شهوت رانی ها و قدرت طلبی ها به کار میگیرد.
به صورت خلاصه می توان گفت خداوند انبیاء را فرستاد تا بشر را به سمت خداشناسی و خدا پرستی دعوت کنند و با باروی عقل بشر او را به فلاح و رستگاری برسانند.
هاشمی ادامه داد: کسانی که در طول تاریخ در برابر انبیاء ایستادند و دشمنی کردند، به خاطر این بود که جهل بشر و دوری او از خدا و شهوت رانی و هوا پرستی او، منافع آنها را تأمین می‌کند و اگر انبیاء موفق شوند مسیر بشریت را عوض کنند؛ منافع آنها از بین می رود. امروز هم کسانی که در برابر انبیاء و پیروان واقعی آنان ایستاده‌اند، علت دشمنی آنها همین مطلبی است که ذکر شد. امروز که ابرقدرتها با نظام اسلامی ایران که بر آمده از معارف انبیاء است مبارزه می‌کنند، به این علت است که می دانند اگر نظام اسلامی بتواند مشکلات خود را حل کنند و قدرتمند شود، منافع آنها حداقل در منطقه خاورمیانه از بین خواهد رفت و به همین خاطر است که تمام توان خود را به کارگرفته اند برای دشمنی با نظام اسلامی. امروز اگر منطقه خاورمیانه را به آشوب کشانده اند و برخی کشور ها را به ویرانه تبدیل کرده اند در همین راستا قابل ارزیابی است.
هاشمی افزود: در برابر این دشمنی ها، کسانی که دلسوز اسلام و دلسوز نظام اسلامی هستند باید تمام تلاش خود را برای تحقق هرچه بیشتر اهداف انبیاء به کار بگیرند. باید مبانی دینی و اعتقادی مردم را تقویت کرد. باید اخلاق محوری و اخلاق مداری را مستحکم کرد. باید در جهت التزام مردم به احکام الهی تلاش کرد. این موثر ترین و کارآمد ترین حربه در مقابل دشمنان اسلام و نظام اسلامی می باشد. هم مسئولین هم مردم باید در این راستا اقدام موثر و ریشه دار انجام دهند.
نکته دیگری که امام جمعه شهر محمدآباد به آن اشاره کرد؛ اتحاد و انسجام بین مردم بود. آنچه باعث پیروزی انقلاب شد اتحاد و انسجام مردم بود. آنچه تا امروز انقلاب را حفظ کرده اتحاد مردم است و آنچه در آینده باعث موفقیت نظام می شود باز اتحاد مردم است. نباید بین مردم اختلاف و دو دستگی و چند دستگی ایجاد کرد. مردم مومن و متدین هستند و نباید به بهانه های سیاسی و جناحی بین آنها خط کشی کرد.

شعار سال 97

97

اوقات شرعی



آمار بازدید سایت

2012793
بازدید امروز
بازدید دیروز
بازدید این ماه
بازدید ماه قبل
882
1937
16173
57870